18:38:40

Newsflash

Newsflashes
zaventem_landing steenokkerzeel_kappel steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_luchthaven1 controletoren belgocontrol zaventem zaventemaerial_photo
"Langere landingsbaan einde voor Humelgem" (HLN) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws
Geschreven door WebMaster   
donderdag 17 november 2016 06:41

Vandaag maakt de luchthaven van Zaventem haar Strategische Visie Brussels Airport 2040 bekend. Maar nu al is duidelijk dat de luchthaven uitbreidingsplannen heeft en start- en landingsbaan 25L wil verlengen. Steenokkerzeels burgemeester Kurt Ryon (Klaver/N-VA) vreest het ergste. "Die verlenging betekent het einde van Humelgem", klinkt het.


In het verleden was er al regelmatig sprake van een verlenging van start- en landingsbaan 25L in oostelijke richting. Daardoor zouden vooral Erps-Kwerps (Kortenberg) en Humelgem, een gehucht van Steenokkerzeel, het zwaar te verduren krijgen. "Het waren echter telkens politici of Brusselse actiegroepen die met de plannen op de proppen kwamen, dus we hechtten er niet al te veel belang aan", zegt Steenokkerzeels burgemeester Kurt Ryon. Nu blijkt uit de Strategische Visie Brussels Airport 2040 dat ook de luchthaven plannen heeft om de landingsbaan in de richting van Erps-Kwerps te verlengen met 800 meter. "Dat baart ons veel meer zorgen", aldus Ryon. "Als het van de luchthaven zelf komt, dan wordt het een pak gevaarlijker. Nu de plannen bekend zijn, komt het nieuws wel heel hard aan."

De verlenging van de bestaande start- en landingsbaan zal voor de inwoners van Humelgem een pak meer geluidshinder veroorzaken. " Daarnaast dreigen verschillende inwoners ook onteigend te worden", vreest de burgemeester. "Een langere start- en landingsbaan betekent ook een nieuwe taxibaan en die zal volledig op ons grondgebied aangelegd worden. Daardoor is de kans heel groot dat woningen en gronden moeten verdwijnen."

Geluidsnormen

Pas vandaag licht Brussels Airport de omliggende schepencolleges over haar plannen in, maar nu al is duidelijk dat er heel wat protest zal komen. "Zeker omdat het erop lijkt dat de verlenging er komt om Brussel, dat geluidsnormen ingevoerd heeft, te ontlasten", zegt Ryon nog. "Door de 25L te verlengen, kunnen meer vliegtuigen richting het oosten opstijgen, wat betekent dat Vlaamse gemeenten meer lawaaihinder zullen moeten slikken. Dat kunnen we absoluut niet tolereren. Het is niet omdat Brussel geen vliegtuigen meer wil, dat de Vlamingen de tol hiervoor moeten betalen. De Vlaamse burgemeesters hebben altijd goed samengewerkt met de luchthaven, maar als we nu benadeeld worden, dan zullen we een front tegen de uitbreiding vormen."

Ook in Zaventem is nu al protest tegen de uitbreidingsplannen. "Door een verlenging van piste 25L zouden vliegtuigen pal boven ons centrum opstijgen, om vervolgens met een bocht naar links over Sterrebeek en Tervuren te vliegen", zegt schepen Eric Van Rompuy (CD&V), die ook tegen de plannen van een nieuw bedrijvenpark van de luchthaven ter hoogte van de grens van Kortenberg met Nossegem is. Dat bedrijventerrein zou ontsloten worden door een nieuw afrittencomplex op de E40 ter hoogte van Everberg. "Het bestaande verkeersinfarct zal hierdoor alleen maar toenemen. Ook is deze extra oprit niet opgenomen in de plannen van de verbreding van de Brusselse ring op het grondgebied van Zaventem. Ik zal minister van Mobiliteit Bellot hier morgen (vandaag, red.) over ondervragen in de Kamer."
Bron : HLN
Laatst aangepast op donderdag 17 november 2016 06:50