04:30:29

Newsflash

Newsflashes
steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_luchthaven1 zaventemaerial_photo controletoren belgocontrol zaventem zaventem_landing steenokkerzeel_kappel
Geen verlenging nodig voor groei Zaventem (Nieuwsblad 2001) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws van vroeger
Geschreven door WebMaster   
maandag 26 september 2005 22:34

-STEENOKKERZEEL-
Volgende tien jaren geen nood aan wegens vertraagde groei

door Tom Ysebaert

De start- en landingsbaan 25L verlengen is niet nodig de komende tien jaren. Door het stilvallen van de groei in de luchtvaart is daar geen behoefte aan. Dat zei BIAC-woordvoerder Paul De Backer op een informatieavond van het ACV in Steenokkerzeel

De parochiezaal in Humelgem was vrijdagavond volgelopen om luchthaven-ingewijden aan het woord te horen over de actele Zaventem-thema's. De zaal was vooral benieuwd naar de toekomstplannen van de luchthaven: uitbreiding Brucargo, de zandbak, de treinontsluiting, de verlenging van de startbaan.

Over dat laatste kwam er meteen klaarheid. "De explosieve groei die de luchthaven van Zaventem eind jaren negentig meegemaakt heeft, is voorbij," stak BIACwoordvoerder Paul De Backer van wal. "de afgelopen maand viel die zelfs helemaal stil. Dat heeft te maken met de algemene vertraging van de economie en met de toestand bij Sabena. In die context is een verlenging van baan 25L niet aan de orde."

Gerust

De eerste resultaten van de capaciteitsstudie die het Britse bureau Scott Wilson voor BIAC uitvoert wijzen in dezelfde richting. Die studie tekent een ontwikkeling van de luchthavenvoor de komende tien jaren uit. De omgeving van Zaventem zou dus een decennium "gerust" zijn wat een langere startbaan betreft. Dat zullen ze zeker in Erps-Kwerps graag horen.

"Dat een verlenging niet hoeft, is al geruime tijd het BIAC?standpunt," verbaasde De Backer de toehoorders. "Dat standpunt wisselt kennelijk nogal eens," merkte moderator Daan Vanderhulst op. Sterke pleidooien van luchthaven?toplui pro verlenging liggen nog vers in het geheugen. Volgens het Structuurplan Vlaanderen en het gewestplan is de verlenging trouwens ruimtelijk niet zomaar mogelijk.

Ook zonder een langere 25L kan Zaventern nog groeien. "We noteren 325.000 vliegbewegingen per jaar," vertelde De Backer, "de capaciteit met de huidige infrastructuur laat er 440.000 toe. We kunnen er dus nog aardig wat bijdoen zonder iets te veranderen. Het probleem zit aan de landzijde: de ontsluiting over de grond, vooral de weg, is helemaal verzadigd".

Pier

Wat de toegankelijkheid van de luchthaven betreft noemde De Backer het "een drama wat de overheid niet gedaan heeft". De treinontsluiting loop jaren achterop bij de concurrenten in de buurlanden. Ook de link met de hst blijft achterwege. Enige verbetering is pas voor 2010 te verwachten.

Ondanks die groei?tempering bouwt BIAC de nieuwe pier A af. Kostprijs: 10 miljard. Hij zou op 15 mei 2002 in gebruik genomen worden. "Die pier blijft nodig voor het comfort van de passagiers. Hij vervangt de oude satelliet".

Over andere onderwerpen bleef er meer onzekerheid. Over de nieuwe vliegroutes moet eerst?daags beslist worden. Milieuraadvoorzitter Daniƫl Poesmans waarschuwde de beleidsmakers. "Een spreiding of verplaatsing van de hinder kan niet. Men moet het probleem aan de bron aanpakken". De Backer zei dat dat deels gebeurt door sommige luidruchtige types zoals de B-747 binnenkort 's nachts te verbieden.

Over de verhuizing van de 15de Wing kwamen er evenmin veel antwoorden. Het is nog niet voor morgen want de luchtmacht is tegen. Ook de Melsbroekenaren willen de Wing houden. "Die zorgen voor veel minder hinder dan wanneer er vracht of andere activiteiten zouden konien," klonk het.

Bron: Het Nieuwsblad, 11 juni 2001