06:14:26

Newsflash

Newsflashes
steenokkerzeel_kappel zaventem_landing zaventemaerial_photo zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 controletoren belgocontrol zaventem
Schiphol en andere luchthavens blijven uitbreiden. PDF Afdrukken E-mailadres
Luchtvaartnieuws buitenland
Geschreven door WebMaster   
donderdag 20 oktober 2005 19:40
Schiphol en andere luchthavens blijven uitbreiden. Milieudefensie blijft
die plannen dwarsbomen. Lees in deze nieuwsbrief meer over de
toekomstdromen van de luchtvaartsector en de plannen van de EU.

Met vriendelijke groet, Evert Hassink

MAINPORT WIL MEER

Schiphol heeft samen met Transporteursorganisaties en overheden een plan
gepresenteerd voor het verder volbouwen van de Haarlemmermeer met een
"werkstad" Tussen de A4 en de spoorlijn zouden logistieke bedrijven,
innovatieve kassencomplexen en kantoren de mainport moeten versterken.
Schiphol mikt duidelijk op het vrachttransport. Dit is een sector die
veel vervuilt en behalve banen in de Haarlemmermeer (de stad waar de
werknemers nu al niet zijn aan te slepen) weinig toevoegt aan de
samenleving. Milieudefensie onderzoekt of de luchtkwaliteit ter plekke
de vestiging van transportbedrijven wel toelaat.
Lees het hilarische manifest op:
www.vlieghinder.nl/knipsels_pmach/pdfs/051010_Manifest_werkstadA4.pdf ---

TWEEDE TERMINAL: IN DE IJSKAST OF AAN DE A9?

Schiphol heeft voorlopig geen plannen om een tweede terminal te bouwen.
De financiële bijdrage die de luchthaven heeft toegezegd voor de
omlegging van rijksweg A9 in Badhoevedorp staat geheel los van een
eventueel extra terminalgebouw. Dat verklaart woordvoerster M. Snoerwang
in reactie op uitlatingen van een aantal partijen in de Haarlemmermeerse
gemeenteraad.

Leefbaar Haarlemmermeer betoogde dat Haarlemmermeer het meeste betaalt,
de meeste risico's loopt maar dat alleen voor Schiphol een gouden
toekomst lijkt weggelegd door de plannen. Hoewel Schiphol ontkent,
blijven hij en anderen ervan overtuigd dat de luchthaven met een
bijdrage van 15 miljoen euro aan de omlegging niet de leefbaarheid van
Badhoevedorp op het oog heeft maar de tweede terminal. Met alle overlast
vandien voor datzelfde Badhoevedorp. GroenLinkser I. Ebbers wil daar
volgende week in een motie iets aan doen. Ook CDA'er R. Jansen is nog
niet over de streep. Hij eiste dat het rijk alle meerkosten voor zijn
rekening neemt als het totaalbudget de nu overeengekomen 300 miljoen
euro te boven gaat. Dat dat gaat gebeuren, is volgens hem een wet van
Meden en Perzen.

PvdA'er T. Horn maakte het ministerie van verkeer en waterstaat en
Schiphol uit voor 'free riders'. Zij laten in zijn optiek de gemeente
Haarlemmermeer voor het grootste deel opdraaien voor de aanleg van nota
bene een rijksweg. Het nut voor de gemeente is twijfelachtig maar voor
Schiphol en het ministerie koopt is dat wel duidelijk. Door de omlegging
wordt 'impliciete medewerking' verleend aan de tweede terminal en kan de
A9 tot twee keer twee stroken worden verbreed.

De luchthaven studeerde enkele jaren geleden op de bouw van een nieuwe
pier en voor de verdere toekomst een tweede terminal aan de overzijde
van rijksweg A4. Een onbemande peoplemover zou de passagiers vanaf
Schiphol-centrum naar de nieuwe vliegtuigopstelplaatsen naast de
Zwanenburgbaan moeten brengen. Maar de plannen werden in de ijskast
gezet omdat de groei van Schiphol sterk achterbleef bij de prognoses.
,,Over de plannen voor een tweede terminal wordt nog wel nagedacht, maar
voorlopig liggen ze in de ijskast'', aldus Snoerwang. ,,Maar we sluiten
niet uit dat we in de toekomst dit gebied ooit gaan ontwikkelen voor de
afhandeling van passagiers. Dat heeft te maken met
marktontwikkelingen.'' Van Lier Lels noemde een tweede terminal vorig
jaar vlak voor haar vertrek 'een dure oplossing voor relatief weinig
passagiers'.(Haarlems Dagblad)
---


BOUW PRIJSVECHTERSPIER NIET STILGELEGD, RECHTSZAAK GAAT VERDER

Milieudefensie is er niet in geslaagd de afbouw van de Prijsvechterspier
stil te leggen. De rechter concludeerde dat een voorlopige voorziening
niet zinvol is omdat de pier er al staat. Op de vraag of de pier in
november in gebruik mag worden genomen ging hij niet in. Schiphol bouwt
helaas sneller dan de gemeente en de rechter over een vergunning kunnen
oordelen. De inhoudelijke behandeling van de zaak loopt overigens gewoon
door. Of de pier legaal is zal later dit jaar moeten blijken.
---


GELUIDMETINGEN, NU OOK IN DE HAARLEMMERMEER

De Gemeenteraad van Haarlemmermeer heeft besloten 6 meetposten van de
Stichting Geluidnet aan te schaffen om het vliegtuiggeluid te meten.
Geluidmetingen hebben met name een functie om inwoners te informeren
over de geluidontwikkeling. De geluidmeetpunten vormen een aanvulling
op het bestaande NOMOS-netwerk van de luchthaven.
Op dinsdag 4 oktober werd het eerste meetpunt in werking gesteld. In de
komende weken vindt de plaatsing van de overige 5 meetposten plaats.
Deze komen in Nieuw-Vennep, Hoofddorp-Noord, Vijfhuizen, Zwanenburg en
Badhoevedorp. Na een periode van een jaar zal het College op basis van
de ervaringen een besluit nemen over continuering en/of uitbreiding van
de meetposten.
---


BRUSSEL WIL UITSTOOT VLIEGTUIGEN BEPERKEN MAAR OOK MEER LUCHTHAVENS

STRAATSBURG (ANP) - Vliegtuigmaatschappijen mogen voortaan een beperkte
hoeveelheid broeikasgas uitstoten. Voor iedere extra uitstoot moeten ze
rechten bijkopen, zo heeft de Europese Commissie dinsdag voorgesteld aan
het Europees Parlement en de EU-landen.
Vliegtuigen zijn tot dusver vrijwel vrijgesteld van acties tegen
broeikassen, die de aarde helpen opwarmen. ,,De groei in de luchtvaart
zorgt echter voor flink meer broeikasgas'', zegt Europees Commissaris
Dimas (Milieu). Veel andere takken van de industrie zijn al begrensd in
hun uitstoot van broeikasgassen.
Milieuorganisaties zijn blij dat er nu concrete plannen liggen maar
vrezen dat de uitwerking zo lang duurt dat de luchtvaart nog meer dan 6
jaar ongestoord door kan vliegen. Maar als de Europese landen meewerken
kan het systeem in 2008 al in werking treden. Heikel punt is nog hoeveel
uitstootrechten de luchtvaart "gratis". Milieudefensie is van mening dat
daarvoor minstens dezelfde regels moeten gelden als voor de rest van de
industrie. De luchtvaart heeft voordeel genoeg genoten.
Ondertussen heeft de Commissie een ontwerp beleidsstuk gepubliceerd dat
zich richt op het vergroten van de capaciteit van de Europese
luchthavens en luchtwegen. De beperking van het broeikaseffect zal
blijkbaar in andere sectoren moeten gebeuren. Dat kan als de luchtvaart
massaal uitstoot rechten gaat opkopen.
---


ROTTERDAM AIRPORT WIL UITBREIDEN: VLIEGTUIGEN MAKEN GEEN LAWAAI

Directeur Wondoleck vindt dat vliegtuigen een geluid produceren dat
vergelijkbaar is met een vioolconcert. Hij begrijpt dan ook niet waarom
er zo veel verzet is tegen uitbreiding van zijn vliegveld. De gemeente
Rotterdam wil graag een zakenvliegveld, maar het is de vraag of een
zakenvliegveld vlak naast Schiphol wel rendabel is. Nodig is het in
ieder geval niet. Als de Thalys eindelijk over het HSL-trace gaat rijden
ligt Schiphol bijkans in Rotterdam.

De groeiplannen voor Rotterdam Airport die wethouder Van Sluis
presenteerde, zijn voor GroenLinks onacceptabel. Raadslid Arno Bonte
noemt een verdere groei van de luchthaven "waanzin ten top" en een
"onverantwoorde belasting van het Rotterdamse leefmilieu". Hij bepleit
juist een geleidelijke ontmanteling van het vliegveld. De Rotterdamse
PvdA is ook erg kritisch en wil terug naar de normen zoals die tot voor
kort golden, incluisief de 8-urige nacht.

Bonte wil met ingang van 2006 alle grote verkeersvliegtuigen van
Rotterdam Airport weren. "Boeings vormen 20 procent van de
vliegbewegingen en zijn verantwoordelijk voor 50 procent van de 10.000
klachten per jaar in de regio Rotterdam." Het aantal vluchten van de
grote luchtvaart is de afgelopen jaren toegenomen als gevolg van de
stijging van het aantal vakantiereizigers dat gebruik maakt van de
Rotterdamse luchthaven. Volgens Bonte is het 'zakenvliegveld Rotterdam
Airport' daar niet op toegerust. Het vliegvakantieverkeer genereert per
jaar 10 miljoen kilometer extra autokilometers in de regio. "Dat kunnen
we er echt niet meer bij hebben. We zitten in Rotterdam al ruim boven de
toegestane luchtkwaliteitsnormen.

---

Milieudefensie / Friends of the Earth Netherlands
luchtvaart / air travel
T: +31 (0)20 5507 391
M: +31 (0)6 51 080 994
F: +31 (0)20 5507 310

---

Wilt u onze persberichten niet meer ontvangen?
Klik dan op
mailto: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. (verzend de e-mail zonder verder iets in te vullen) of ga naar:
http://www.milieudefensie.nl/wws/info/vliegverkeer en kies optie "Opzeggen".

Voor informatie over andere nieuwsbrieven en mailinglijsten, en voor
aanwijzingen over de gebruiksmogelijkheden:
http://www.milieudefensie.nl/wws
Laatst aangepast op donderdag 24 april 2008 23:07