02:39:21

Newsflash

Newsflashes
zaventem_luchthaven1 controletoren belgocontrol zaventem steenokkerzeel_kappel steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_landing zaventemaerial_photo
Commentaar : Vliegangst (Tijd) PDF Afdrukken E-mailadres
Artikels met visie
Geschreven door WebMaster   
maandag 28 november 2005 19:15

Het hoge woord is eruit: een akkoord over een herziening van het spreidingsplan voor Zaventem komt er wellicht niet. Toch niet voor 2008. Dat zegt de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (sp.a). Hij verwoordt wat iedereen al maandenlang aanvoelt. 'Ik zie geen enkele politicus die een akkoord durft te sluiten. Beslissingen nemen is blijkbaar moeilijker dan stellingen in te nemen', zucht Landuyt, de bemiddelaar tussen de Brusselse en Vlaamse onderhandelaars.

 

Eigenlijk kon je deze 'kroniek van een aangekondigd debacle' vorig jaar al voorspellen met de crash van de gesprekken over de uitbreiding van het koerierbedrijf DHL op Zaventem. Na nachtenlange vruchteloze beraadslagingen in de Wetstraat hakte DHL zelf de knoop door. Het bedrijf houdt het in 2007 bijna helemaal voor bekeken in Zaventem en verhuist zijn Europees hoofdkwartier naar Leipzig. Een probleem minder, dachten optimistische onderhandelaars. Met de afbouw van DHL slinken immers ook de nachtvluchten. De discussies zouden er dus wel makkelijker op worden. De overgangsperiode tot de afslanking van DHL zouden ze wel even overbruggen. Niet dus.

Verrassend is dat niet. Het dossier blijft even complex. Bepalen welke banen en routes vliegtuigen moeten gebruiken zonder de veiligheid in het gedrang te brengen, is zo al niet eenvoudig. En zeker niet als drie regeringen daar hun zeg in moeten hebben, en ministers van verschillende partijen die regeringen bevolken.

De regen aan tegenstrijdige juridische uitspraken wordt hallucinant. Elk arrest is voor de federale minister van Mobiliteit het sein om nieuwe orders aan de piloten te geven. Zaventem heeft de bedenkelijke eer stilaan een internationale case study te zijn: hoe laat je vliegtuigen nog vliegen tussen een rist arresten door? Menige stand-up comedian heeft er een vette kluif aan. Maar Zaventem is met zijn 60.000 rechtstreekse en onrechtstreekse banen wel de grootste privé-werkgever van het land. Daar lach je niet mee.

Het aanslepen van het dossier heeft ertoe geleid dat elke lokale politicus in de brede regio rond Zaventem, zeg maar van Meise over Sint-Pieters-Woluwe tot Leuven, zijn achterban - al dan niet van zijn eigen actiecomité - al bijzonder veel beloofd heeft. Die aanzwellende en steeds harder wordende beloftes zijn recht evenredig met het gezichtsverlies als hij zijn slag niet thuishaalt. Politici van allerlei kleur hebben zich zo diep in de oorlogsstellingen ingegraven, dat ze er niet meer uit durven te komen. Zeker niet een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Of het dossier na de afslanking van DHL op een zachte landing mag rekenen, is maar de vraag. In 2007 zijn er federale verkiezingen, in 2009 regionale verkiezingen. Dat belooft niet veel goeds. Tegen dan zou wel een onafhankelijke instantie 'objectief', zonder politieke inmenging, de vliegprocedures vastleggen. Tot zolang dreigt Zaventem een verhaal te blijven van veel Belgisch knutselwerk en van veel slapeloze nachten.

Katrien Verstraete

08:32 - 28/11/2005
Copyright © Tijdnet

Laatst aangepast op donderdag 01 mei 2008 21:36