02:38:59

Newsflash

Newsflashes
zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 controletoren belgocontrol zaventem zaventem_landing steenokkerzeel_kappel zaventemaerial_photo
Schelderegio denkt over eigen luchthaven (Tijd) PDF Afdrukken E-mailadres
Luchthavens België
Geschreven door WebMaster   
zondag 11 december 2005 16:53

SINT-NIKLAAS (tijd) - De Vlaams-Nederlandse Euregio Scheldemond en de zeehavenregio Antwerpen hebben een gespecialiseerde regionale luchthaven nodig. Dat kan een nieuwe of een bestaande luchthaven zijn. Dat heeft de Vlaamse minister van Openbare werken, Kris Peeters (CD&V) gezegd voor de Nederlandse kamer van koophandel. Hij waarschuwde dat de oplossing voor de luchthaven van Zaventem nefaste gevolgen zal hebben voor de bedrijven langs de N16 Sint-Niklaas-Willebroek.

Minister Peeters sprak op een bijeenkomst van de NEDwerk-afdelingen van Euregio Scheldemond en Antwerpen van de Nederlandse kamer van koophandel. Hij zei dat de regio Scheldemond en het Antwerpse havengebied absoluut een goede regionale luchthaven nodig hebben. De Euregio Scheldemond omvat de economisch belangrijke gebieden Zeeland (Vlissingen), Zeeuws-Vlaanderen (Terneuzen), het noorden van de provincies West- en Oost-Vlaanderen (Brugge/Gent) en het havengebied Antwerpen Linkeroever.

'Vlaanderen, Zeeland en de zeehaven Antwerpen moeten hun uitstekende maritieme en logistieke ligging uitbuiten. Dat zal hun regionale lichthaven uniek maken', zei Peeters. De minister herinnerde eraan dat de essentie van een luchthaven tijdwinst is en tijd de kostprijs van het transport bepaalt.

Duurste straat

Minder bekend is dat de N16, de gewestweg die Sint-Niklaas en Willebroek verbindt, de 'duurste straat van Vlaanderen' is. De bedrijfsvestingen langs deze weg creëren de hoogste toegevoegde waarde per vierkante kilometer van heel de Vlaamse economie na de chemiecluster in de Antwerpse haven. Langs deze weg zijn de farmabedrijven Pfizer en Qualiphar gevestigd, naast voedingsbedrijven als Continental Foods en Nutricia.

Een luchthaven is erg belangrijk voor die regio. Peeters waarschuwde dat de oplossing die voor Zaventem in de maak is, nefaste gevolgen zal hebben voor deze 'duurste straat van Vlaanderen'. Hij onderstreepte dat regionale luchthavens wel een specifieke opdracht moeten hebben omdat ze niet tegelijk passagiersvervoer, general aviaton en vrachtvervoer kunnen combineren. Er moet duidelijk bepaald worden waarvoor de luchthaven moet dienen.

Dat kan het werk zijn van de onlangs geïnstalleerde Vlaamse luchthavencommissie. Die moet een strategische langetermijnvisie ontwikkelen, maar ook het bedrijfsleven moet participeren, zei Peeters. Niet enkel om de precieze behoeften te bepalen, maar ook om uit te maken of een nieuwe luchthaven moet worden gebouwd dan wel of een bestaande luchthaven kan worden gebruikt. 'Het initiatief moet van de privé-sector komen. De Vlaamse overheid heeft de handen vol met het openhouden van de bestaande regionale luchthavens in Deurne, Wevelgem en Oostende', stelde Peeters. Waar een nieuwe regionale luchthaven voor Zeeland en Vlaanderen moet komen, is nog niet bepaald, zei Peeters desgevraagd. De aanwezigheidslijst van de bijeenkomst liet alvast een ruime aanwezigheid van aannemers, banken en luchtvaartbedrijven zien. KB

Laatst aangepast op maandag 15 mei 2006 22:04