10:06:07

Newsflash

Newsflashes
zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 steenokkerzeel_kappel zaventemaerial_photo controletoren belgocontrol zaventem zaventem_landing
Standpunt kenniscentrum Voka PDF Afdrukken E-mailadres
Persberichten
Geschreven door WebMaster   
donderdag 19 januari 2006 19:53
Voka wil dat de luchthaven wordt beschouwd als een mainport.

Dat betekent dat de luchthaven een logistieke poort moet worden die internationale stromen van goederen en/of personen behandelt en faciliteert. Een mainport vormt een economisch zwaartepunt voor werkgelegenheid en toegevoegde waarde. Een mainport heeft ook een achterland dat het lokale en het regionale overstijgt. Ten slotte oefent ze een sterke aantrekkingskracht uit op internationale bedrijven. Daarom moeten mainports, en dus ook Zaventem, bovenaan op de politieke agenda staan en een zekere voorkeursbehandeling krijgen. Dit betekent dat er actief gezocht moet worden naar oplossingen voor dossiers die de luchthaven helpen ontplooien. Dossiers die indirect gerelateerd zijn aan de mainport, moeten daarnaast steeds getoetst worden op mogelijke effecten op de mainport.

Een tweede eis is een evenwichtig en rechtszeker klimaat, waardoor de luchthaven en luchthavengebonden bedrijven op een competitieve manier kunnen gedijen. Verschillende internationale luchtvaartmaatschappijen zijn immers wel ge├»nteresseerd in Zaventem, maar aarzelen om te investeren, net omwille van het instabiele imago van Zaventem. Volgens Voka impliceert een rechtszeker klimaat onder meer een consequent beleid voor ruimtelijke ordening, een geharmoniseerd normenstelsel, de beschikbaarheid van bedrijventerreinen en een goede aansluiting op het wegennet en het spoor.  Het START-initiatief van de Vlaamse regering kan op veel bijval rekenen van de ondernemingen in Vlaanderen, maar de ondernemers verwachten dat de overige overheden op een constructieve manier mee naar een oplossing zoeken.