02:39:43

Newsflash

Newsflashes
steenokkerzeel_kappel zaventemaerial_photo zaventem_landing zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 controletoren belgocontrol zaventem
Zaventem: slechte ruimtelijke ordening? (VRT) PDF Afdrukken E-mailadres
Artikels met visie
Geschreven door WebMaster   
woensdag 22 februari 2006 00:00

wo 22/02/06 - De problematiek van de geluidshinder door de luchthaven van Zaventem beheerst al jarenlang de politieke agenda en vormt een ingewikkeld dossier. Het heeft een milieuluik, maar ook een sociaal en een communautair aspect.

Eigenlijk ligt de luchthaven van Zaventem op een slechte plaats, ten oosten van de hoofdstad. Vliegtuigen moeten landen of opstijgen tegen de windrichting in, en aangezien er in ons land meestal westenwinden waaien, stijgen de vliegtuigen vaak op boven de Brusselse agglomeratie.

Verkeer op tarmac luchthaven
(foto Belga)

De huidige nationale luchthaven is in 1958 geopend, naar aanleiding van de toenmalige Expo. De plaats is niet toevallig gekozen: op dezelfde terreinen bevond zich de oude nationale luchthaven van Melsbroek.

De luchtvaart heeft sindsdien een enorme expansie gekend. Waar er in 1960 slechts 53.517 vluchtbewegingen waren, waren er vorig jaar bijvoorbeeld 252.068 bewegingen, waarvan 23.108 's nachts (tussen 23.00u en 06.00u).

Daarbovenop komt het slechte ruimtelijke beleid in ons land van de laatste tientallen jaren, waarbij de terreinen rond de luchthaven en in het verlengde van de start- en landingsbanen steeds meer zijn volgebouwd.

Meer vluchten, meer klachten

Meer bebouwing en meer vluchten, dat betekent onvermijdelijk ook meer klachten over lawaaihinder. Maar hoe los je die op?

Vliegtuig dat landt
(foto Belga)

Mensen met een langetermijnvisie zeggen: "Bouw een nieuwe luchthaven, verder van de stad." Maar dat kost natuurlijk geld, en bovendien rijst er ook een communautair probleem.

Nu ligt de nationale luchthaven in Zaventem, op Vlaams grondgebied dus. Als nieuwe locatie is al Chièvres genoemd, maar dat ligt dan weer in Wallonië, en hoe verkoop je zo'n verhuis in Vlaanderen?

Communautair gekrakeel

Geen verhuis dus, maar hoe los je dan het probleem van de lawaaihinder op? Dat blijkt een flinke kluif voor de politici.

Affiche

In 2002 denkt toenmalig minister van Mobiliteit Isabelle Durant uit Schaarbeek dat ze het ei van Columbus heeft gevonden: concentratie van de vluchten boven de Vlaamse noordrand. Ze wil dat zoveel mogelijk mensen zo weinig mogelijk last hebben. De Brusselaars kunnen tevreden zijn; mooi meegenomen voor Durant.

De Vlamingen in de noordrand roeren zich echter en pikken het niet dat hun nachtrust wordt verstoord. Na de verkiezingen van 2003 stelt de nieuwe minister van Mobiliteit Bert Anciaux, uit Neder-over-Heembeek, zijn spreidingsplan voor. De redenering luidt: de luchthaven is er nu eenmaal, heeft een onmisbare functie, en het is niet meer dan billijk dat de lasten ervan zoveel mogelijk worden gespreid.

Nu protesteert de oostrand, waar er veel Franstaligen wonen. Ook Brussel, dat zeer strenge geluidsnormen heeft, roert zich in het debat en dreigt met dwangsommen als die normen worden overschreden.

Milieudiscussie met communautaire vertakkingen

De ingewikkelde bevoegdheidsverdeling in ons land vergemakkelijkt de zaken niet echt.

Renaat Landuyt
(foto Belga)

De nationale luchthaven luchthaven is een federale bevoegdheid, maar ligt in Vlaanderen. Leefmilieu is dan weer een gewestelijke materie, en Vlaanderen en Brussel hanteren niet dezelfde geluidsnormen.

Zaventem valt dus onder de bevoegdheid van de federale minister van Mobiliteit, maar die moet rekening houden met de ministers van Leefmilieu van het Vlaamse en het Brusselse gewest.

Hier ligt de knoop: de Brusselse minister Evelyne Huyttebroeck moet rekening houden met het Franstalige kiespubliek in de oostrand en in de hoofdstad zelf, terwijl haar Vlaamse collega Kris Peeters dan weer het Vlaamse kiespubliek in de noordrand niet voor het hoofd wil stoten. Federaal minister Renaat Landuyt (foto) moet de knoop ontwarren.

Sluiten is geen optie

Een oplossing ligt met andere woorden niet voor de hand. Voeg daarbij dat de luchthaven van Zaventem met alle economische activiteit errond momenteel de tweede grootste werkgever van het land is.

Parkeerterrein luchthaven
(foto PhotoNews)

Sluiting is dus geen optie, want na het faillissement van Sabena kan ons land de teloorgang van een tweede nationaal symbool wel missen als de pest.

Onlangs nog hebben de bedrijven op de luchthaven trouwens de alarmklok geluid. Zij pleiten voor een snelle oplossing, want het eindeloze gekrakeel en dreigen met dwangsommen zal volgens hen de tewerkstelling op de luchthaven op lange termijn in het gedrang brengen.

Aantal klachten neemt toe

Opvallend is ook dat het aantal klachten over lawaaihinder bij de ombudsman van de luchthaven sinds juni fors is toegenomen.

Volgens minister Landuyt heeft dat vooral te maken met het feit dat de klachten nu gebundeld binnenlopen via de websites van de verschillende bewonersgroepen en actiecomités, die zich steeds meer in het debat mengen.

De toename van het aantal klachten is niet evenredig met de toename van de geluidshinder, want sinds 1991 zijn er minder vluchtbewegingen op de luchthaven.

Rik Arnoudt

Laatst aangepast op woensdag 30 april 2008 22:55