18:36:03

Newsflash

Newsflashes
controletoren belgocontrol zaventem zaventemaerial_photo zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_landing steenokkerzeel_kappel
Nachtvluchten afbouwen is enig realistisch scenario (22/08/2007) PDF Afdrukken E-mailadres
Persberichten
Geschreven door WebMaster   
woensdag 22 augustus 2007 22:03

Groen! roept de federale regeringsonderhandelaars op alles in het werk te stellen om de activiteiten van de Nationale Luchthaven binnen de grenzen van het ecologisch draagvlak te brengen. De groene partij ziet daarom geen heil in de voorstellen van luchthavenuitbater Brussels Airport Company om jaarlijks 18.000 nachtvluchten toe te laten en om de regelgeving inzake de geluidsnormen voor de luchthaven naar het federale niveau over te hevelen.

 

Uit onderzoek blijkt dat nachtvluchten schadelijk zijn voor de gezondheid van omwonenden. Voor Groen! heeft de gezondheid van de mensen voorrang op het profijt van de luchtvaartmaatschappijen.

 

Het herfederaliseren van de regelgeving inzake geluidsnormen is voor Groen! geen optie, omdat dit enkel zou leiden tot het afzwakken van de huidige Brusselse normen, die als enige de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie benaderen. Alle inwoners van het land hebben hetzelfde recht op bescherming van hun gezondheid. Groen! vindt dat de de Brusselse normen moeten veralgemeend worden.

 

“De federale en gewestregering moeten van de reorganisatie van DHL gebruik maken om het aantal nachtvluchten drastisch te verminderen, om dan over te gaan naar een regime zonder nachtvluchten. Maar in werkelijkheid doet ze net het omgekeerde en worden er nieuwe vrachtcarriers aangetrokken om het gedeeltelijk vertrek van DHL te compenseren”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux (Groen!). Zo gaat Vlaanderen nu zelf mee investeren in een nieuwe maatschappij ‘Cargo B Airlines’, die in het najaar start met nieuwe nachtvluchten naar Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. De Vlaamse regering kiest dus duidelijk voor meer trafiek, en houdt daarbij geen rekening met de gezondheid.

 

“Gezien de grote bevolkingsdichtheid is het een illusie te denken dat de activiteiten op Zaventem ongeremd kunnen groeien. De grens van het ecologisch draagvlak is al lang overschreden. Daarom moet het aantal vluchten overdag begrensd worden en de nachtvluchten volledig worden afgebouwd.”, zegt Eloi Glorieux.

 
 
Eloi Glorieux, Vlaams parlementslid Groen!