01:40:45

Newsflash

Newsflashes
steenokkerzeel_kappel zaventem_landing zaventem_luchthaven1 zaventemaerial_photo steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 controletoren belgocontrol zaventem
Slapeloze nachten door nieuw pakjespaleis PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws algemeen
Geschreven door WebMaster   
maandag 26 mei 2008 19:29
standaard_dhl_26052008.jpgNieuwe DHL-hub in Leipzig
Na de ingebruikname is Leipzig/Halle naast Hongkong en Wilmington (Verenigde Staten) één van de drie grootste hubs wereldwijd. epa© WALTRAUD GRUBITZSCH
LEIPZIG/HALLE - In Leipzig opent vandaag de nieuwe hub van koerierdienst DHL. Hoewel lokale politici het distributiecentrum begroeten als een potentiële banenmotor, houden de nachtvluchten ook hier veel bewoners uit hun slaap.

'Welkom in het land van de vroege vogels', begroet het vriendelijke bord automobilisten op de snelweg vlak voor de afslag Halle-Ost. De bedenkers van de campagne die de deelstaat Saksen-Anhalt een beter imago moet bezorgen, hadden een paar jaar geleden vast nooit bedacht dat de tekst voor de inwoners van de regio een wel heel cynische ondertoon zou krijgen. 'Elke keer dat ik er langs rijd, word ik bozer', zegt Claudia Pärsch (38), die sinds enkele maanden elke nacht wreed wordt gewekt door opstijgende vrachtvliegtuigen. De moeder van twee dochters, Charlotte (3) en Nina (6), betrok samen met haar partner Thomas Schrecker (38) twee jaar geleden een zelfgebouwde woning in een buitenwijk van Halle. 'Vooraf hadden we nog geïnformeerd of we onder de aanvliegroute van de luchthaven zouden liggen, maar men verzekerde ons dat dat niet het geval was. Ook bij onze bouwaanvraag in 2005 zijn we niet gewaarschuwd, terwijl de plannen voor de hub van DHL toen toch al twee jaar bekend waren.'

En dus is het op doordeweekse nachten bij westenwind om drie uur 's morgens gedaan met slapen. 'Op mijn werk ben ik soms doodmoe, gelukkig ben ik nog niet ziek geworden. Als er niet snel iets aan de geluidsoverlast verandert, gaan we hier weg.'

In de stroom van enthousiaste berichten over het pakjespaleis, dat vandaag feestelijk in gebruik wordt genomen, werden de protesten van omwonenden meestal onderbelicht. Logisch, want voor de regio rond Halle en Leipzig brengt de verhuizing van DHL van Zaventem een doorslaggevend argument: tweeduizend directe arbeidsplaatsen zijn ermee gemoeid en in de optimistische scenario's tot 2012 nog eens zo'n 10.000 extra banen.

Brussel/Zaventem is sinds de ingebruikname eind maart gedegradeerd tot een regionaal knooppunt. Doordat veel mensen gebruik maakten van de vrijwillige vertrekregeling, blijft het aantal gedwongen ontslagen beperkt tot 170, veel minder dan eerst werd gevreesd. Voor de Duitse steden met een werkloosheidspercentage van gemiddeld 15 procent is de nieuwe werkgever echter een geschenk uit de hemel. DHL kreeg dan ook rond 50.000 sollicitatiebrieven.

Het moederconcern Deutsche Post meldde niet zonder trots dat twee derde van het personeelsbestand uit voormalige werklozen bestaat. Begrijpelijk, vanuit dat perspectief, dat het gerechtshof in 2006 een uitzondering maakte voor spoedeisende zendingen, toen het de nachtvluchten van en naar Leipzig op verzoek van omwonenden aan banden legde. En aangezien spoedeisende bestellingen nu net de specialisatie is van DHL, mogen de lawaaierige geel-rode vogels nu ook diep in de nacht hun vracht halen en brengen. In juni proberen actievoerders tegen het vliegtuiglawaai nogmaals hun recht op een rustige nachtrust door te zetten.

Pas toen duidelijk werd dat er ook 's nachts mocht worden gevlogen, zette DHL de in 2003 aangekondigde investering van 300 miljoen euro in de nieuwe hub door. 70 miljoen euro daarvan ging in de 400 meter lange sorteerinstallatie, waar per uur maximaal 100.000 zendingen uit 50 Europese steden en de rest van de wereld kunnen worden verwerkt. Dagelijks stijgen en landen er zo'n 60 toestellen en wordt er tot 1.500 ton vracht omgeslagen. Na de ingebruikname is Leipzig/Halle naast Hongkong en Wilmington (Verenigde Staten) één van de drie grootste hubs wereldwijd.

Om dat te bereiken heeft de overheid flink geïnvesteerd. Zo'n 340 miljoen euro staken de deelstaten Saksen en Saksen-Anhalt in de bouw van een nieuwe landingsbaan, een voorwaarde voor DHL om überhaupt te komen. Dat deed de Europese Commissie besluiten een onderzoek te starten naar ongeoorloofde subsidies en concurrentievervalsing met andere vliegvelden in de EU. DHL blijft erbij dat de subsidies vooraf met de EU zijn afgestemd. Bovendien maken van de nieuwe landingsbaan inmiddels ook andere luchtvaartmaatschappijen gebruik, zodat niet kan worden volgehouden dat de subsidie alleen DHL ten goede kwam. In juni komt de Europese Commissie mogelijk tot een eindoordeel.

Terwijl de familie Pärsch uit Halle-Oost nog veertien kilometer van het vliegveld woont, heeft de familie Beyer uit Kursdorf de nieuwe landingsbaan zo ongeveer in de weelderige achtertuin. Zaterdagmiddag geniet Christa Beyer (82) met haar zoon Gunter (56) en diens vrouw Helmtraud (56) van de spaarzame momentjes rust die de week hen biedt. De familie wacht tot het nieuwe huis in het tien kilometer verderop gelegen Schkeuditz af is. 'Vroeger in de DDR waren we machteloos tegenover de staat, nu moeten we wijken voor het grootkapitaal', zegt Gunter berustend.

De compensatie voor het verlies van hun huis en grond is niet genoeg om een even groot huis neer te zetten, maar de Beyers zullen blij zijn als ze verlost zijn van de kerosinedampen en het lawaai. Dat ze een offer brengen voor een groter doel, nieuwe werkgelegenheid voor velen, wil er bij Beyer niet in. 'De mensen daar werken vaak voor hongerloontjes van 7,50 euro bruto per uur . Dat soort werkgelegenheid kunnen we in Duitsland missen als kiespijn.'

Eén voorspelling verbitterde de Kursdorfer nog. 'Dat de kerosineprijzen straks zo hoog worden dat niemand nog per vliegtuig pakketjes om de wereld kan sturen.' In dagblad Die Welt deelt de Berlijnse hoogleraar Logistiek Frank Straube die vrees. 'Grote investeringen zoals die van DHL in Leipzig zijn gebaseerd op het vermoeden dat arbeidsdeling en wereldwijde productienetwerken in de toekomst net zo groeien als tot nu toe.' Maar mochten de olieprijs of veiligheidseisen de kosten voor het transport verder omhoog drijven, dan ziet Straube dit soort luchthavens overbodig worden.




Arjan Paans
Laatst aangepast op maandag 26 mei 2008 19:38