19:25:54

Newsflash

Newsflashes
steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 steenokkerzeel_kappel zaventem_luchthaven1 zaventem_landing controletoren belgocontrol zaventem zaventemaerial_photo
Veiligheids- discussie na crash 747 (Standaard) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws algemeen
Geschreven door Hans - WebMaster   
maandag 26 mei 2008 19:50

standaard_kalitta_260508-1.jpg

 

 

 

 

De gecrashte 747 kwam tot stilstand met de neus boven de spoorlijn. Op de foto zie je de bemanning ontsnappen via de noodglijbaan.Eric Everaert

standaard_kalitta_260508-2.jpgZAVENTEM - Een Boeing 747 van Kalitta Air brak in drie stukken. Maar er vielen geen slachtoffers en er brak geen brand uit. De omwonenden heropenen de discussie over de veiligheid van startbaan 20. Van onze redacteur



Het had erger kunnen aflopen. Dat gevoel overheerst na de crash gisteren op de luchthaven van Zaventem. Het liep even voor halftwee verkeerd met de Boeing 747 van Kalitta Air tijdens het opstijgen van op startbaan 20. Na een knal brak de piloot de take off bruusk af. De luchtreus schoof door aan het einde van de startbaan, beukte door de omheining en kwam tot stilstand, de neus boven de spoorlijn. Het toestel brak in drie maar het vatte geen vuur.

De vijf bemanningsleden konden via een noodglijbaan het toestel verlaten. Een van hen kwam daarbij op het spoor terecht. Ze waren niet gewond, wel in shock, en vier van hen werden naar het ziekenhuis gebracht.

De Boeing 747, kenteken N704CK, had 76 ton vracht aan boord, waarvan ongeveer de helft post. De rest betrof 'diverse goederen', onder meer een personenwagen.

De brandweer riep de hulp in van de civiele bescherming om de tonnen kerosene uit het toestel weg te pompen. Een deel kerosine is uit een lek weggelopen in de bodem.

Tegen zes uur verliep het vliegverkeer weer normaal, op de twee andere banen. Ook het verstoorde treinverkeer kwam dan weer op gang.

Het parket en de Belgische en Amerikaanse luchtvaartautoriteiten zijn een onderzoek gestart.

De oorzaak is nog niet bekend. Getuigen maakten gewag van een luide knal, wat op een ontplofte motor of op een klapband kan wijzen. Tijdens de crash werd een deel van de landingsbakens geraakt. Het landingssysteem zal wellicht een veertiental dagen buiten gebruik zijn.

De Jumbo kwam uit de VS, had een tussenlanding op Zaventem gemaakt en had als bestemming Bahrein.

Kalitta Air is een Amerikaanse luchtvrachtmaatschappij. Ze beschikt over 16 747's. De maatschappij kreeg na het begin van de oorlog in Irak een vergunning van de Amerikaanse overheid om militaire transporten te doen. Volgens Amnesty International doet de CIA geregeld een beroep op Kalitta Air. Er was gisteren meteen interesse van de Amerikaanse ambassade voor de diplomatiek gevoelige post aan boord.

De crash deed ook prompt de discussie losbarsten over het gebruik van de baan 20. De omwonendenverenigingen uit de Oostrand laakten het feit dat de baan sinds het spreidingsplan systematisch gebruikt wordt, hoewel ze korter en hellend is en dus gevaarlijker, waarschuwen ze.

De staatssecretaris van Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), wees de kritiek van de hand. 'Er stijgen geregeld 747's van Kalitta op van de 20. Deze was dan nog niet half zo zwaar geladen als mogelijk.'

Guy Viselé van Belgocontrol, dat instaat voor de luchtvaartveiligheid, reageerde dat een piloot zelf kan berekenen of een baan veilig genoeg is en een andere kan vragen en krijgen. Dat is gisteren niet gebeurd.

Pierre Ghyoot, de secretaris van de pilotenvereniging BeCA, is de kritiek op baan 20 'beu'. 'Deze baan is goedgekeurd voor Antonovs, die nog een stuk groter zijn dan 747's.'

Wel hebben de piloten eerder bedenkingen geuit bij het feit dat de 20 moest gebruikt worden om geluidsredenen, terwijl de langere 25R beschikbaar was. Dezelfde kritiek stond in een rapport uit 2004 van een onafhankelijk expert dat door het toenmalige BIAC besteld was.




Tom Ysebaert
 
Laatst aangepast op zaterdag 20 december 2008 22:04