01:38:24

Newsflash

Newsflashes
zaventemaerial_photo controletoren belgocontrol zaventem zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 steenokkerzeel_kappel zaventem_landing
Brandweer pompt gecrasht vliegtuig op Zaventem morgen leeg (HLN) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws algemeen
Geschreven door WebMaster   
maandag 26 mei 2008 21:44
Morgenvoormiddag begint het leegpompen van de Boeing 747 van Kalitta Air die zondagmiddag is neergestort op Brussels Airport. Dat bevestigt de brandweer van Zaventem.

Zonder gevaar in vliegtuig
"De experts van Boeing zijn ter plaatse en hebben inspecties uitgevoerd", zegt brandweerwoordvoerder Alain Habils. Onderzoek van die experts heeft uitgewezen dat de cockpit van het toestel zonder gevaar kan betreden worden. Brandweermannen zullen daar enkele technische installaties, zoals bijvoorbeeld het zuurstofsysteem, afsluiten om bij het wegpompen van de kerosine vonken te vermijden.

Dat wegpompen zou dinsdagvoormiddag beginnen. "De experts van Boeing zijn momenteel hun crashhandleidingen aan het bestuderen en zullen dan dinsdagochtend aan de brandweer meedelen hoe ze het leegpompen precies moeten aanpakken", aldus Habils.

Defensie niet bij berging
Voor de berging van het vrachtvliegtuig zal de leider van het onderzoeksteam beslissen welke acties precies ondernomen worden. Dat zegt majoor Vermeulen van de Onderzoeksdienst voor Ongevallen van het Vliegwezen (ODOV) van het Belgische leger.

De majoor kent de routine die doorlopen wordt bij de berging van een neergestort vliegtuig, maar benadrukt dat Defensie niet betrokken is bij de berging van het toestel in Zaventem.

Beroep doen op constructeur
"Sowieso wordt een onderzoeksteam aangesteld dat de berging zal leiden", aldus majoor Vermeulen. "Dit team zal een beroep doen op de constructeur van het vliegtuig, omwille van zijn kennis van het toestel." Het toestel dat zondag neerstortte was een Boeing 747.

"De leider van het onderzoeksteam, de Investigator in charge, bepaalt dan de acties die ondernomen zullen worden. Wellicht wordt op de luchthaven een loods gezocht waarin het toestel voor verder onderzoek kan worden ondergebracht", legt de majoor uit.

Toestel demonteren
Hoe het toestel naar de loods wordt overgebracht, hangt af van de specifieke omstandigheden, zegt de expert. "Een kraan kan sommige onderdelen verplaatsen. Als het nodig is kan een deel van het toestel zelfs gedemonteerd worden."

Bij het bergen bestaat ook de mogelijkheid dat het toestel in stukken wordt gezaagd. "In dat geval zal de onderzoeksleider foto's nemen zodat geen bewijsmateriaal verloren gaat." Want naast het vrijmaken van de versperde start- en landingsbaan is het verzamelen van bewijzen precies een van de kerntaken van het onderzoeksteam.
Om zijn opdracht tot een goed einde te brengen, kan de Investigator in charge ook beslissen om het toestel in de loods helemaal opnieuw te reconstrueren. "Maar dat gebeurt enkel in de meest extreme gevallen", aldus de majoor. (belga/ka)
26/05/08 20u14