08:21:35

Newsflash

Newsflashes
zaventemaerial_photo steenokkerzeel_kappel zaventem_landing steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_luchthaven1 controletoren belgocontrol zaventem
Gecrashte Boeing is leeggepompt (Standaard) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws algemeen
Geschreven door WebMaster   
woensdag 28 mei 2008 19:35

ZAVENTEM - De brandweer van Zaventem en de civiele bescherming waren gisteren de hele dag in de weer met het oppompen van de brandstof uit de Boeing 747 van Kalitta Air die zondag bij het opstijgen in drie stukken brak.

Volgens experts van Boeing zat er in het toestel 70.000 liter kerosine. Nadat experts van Boeing 'sochtends uitleg hadden gegeven over de te volgen veiligheidsprocedure, ging het oppompen van de kerosine van start. Volgens Alain Habils van de brandweer zou dat zeker tot 'savonds duren. Woensdag, wanneer alle kerosine zeker opgepompt is en het vliegtuig stabiel verklaard wordt, kan het onderzoeksteam aan boord. Dat gaat op zoek naar de oorzaak van de crash.

Hoewel de start- en landingsbaan 02-20, waar het vliegtuig ligt, niet kan worden gebruikt, ondervond het vliegverkeer op de luchthaven dinsdag geen abnormale hinder. Maandagmiddag was er zware hinder, maar dat was aan de weersomstandigheden te wijten, zegt luchthavenwoordvoerder Jan Van der Cruysse.

Ook het treinverkeer ondervindt geen grote hinder meer, zegt Frédéric Petit van spoornetbeheerder Infrabel. Enkel de boog van Nossegem, die het station van Leuven met de luchthaven van Zaventem verbindt, is nog onderbroken.

Het duurt wellicht nog de hele week vooraleer het wrak is verwijderd. Wat er met de brokstukken nadien gebeurt, is nog niet duidelijk. De luchthaven van Zaventem heeft weinig ervaring met het slopen van vliegtuigwrakken, zeker niet na een crash. Jaren geleden werd een Airbus A300 van de chartermaatschappij TEA gesloopt, maar dat toestel was uit dienst genomen en werd lange tijd gebruikt voor evacuatie- en brandweeroefeningen.

Ook een Airbus van Nigerian Airways, een toestel dat aan de ketting lag, werd vakkundig afgebroken. De nog bruikbare onderdelen worden normaal gerecupereerd, de rest wordt als schroot verkocht. De 747 van Kalitta Air is dermate beschadigd dat het toestel nog enkel voor wisselstukken zal kunnen dienen. (jmb)