02:33:39

Newsflash

Newsflashes
controletoren belgocontrol zaventem steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel_kappel zaventemaerial_photo zaventem_landing
Akkoord over opstijgverbod tijdens weekendnachten (HLN) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws
Geschreven door Hans - WebMaster   
vrijdag 19 december 2008 12:00
Op de luchthaven van Zaventem geldt in de toekomst een opstijgverbod tijdens weekendnachten. Deze beperking wordt geleidelijk van kracht vanaf maart 2009. Deze maatregel past in het dossier van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem, waar de ministerraad vandaag een akkoord over bereikte. Dat heeft staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), gemeld.
In het akkoord is rekening gehouden met de economische belangen en de milieueffecten van de luchthavenactiviteit. Schouppe wijst erop dat wegens de talloze klachten en juridische procedures van de afgelopen jaren een nieuwe benadering was vereist.

Slaapverstoring
Vertrekkende vliegtuigen genereren volgens Schouppe voor omwonenden van de luchthaven van Zaventem 's nachts de grootste overlast wegens de slaapverstoring die ze veroorzaken. Daarom wordt het voor vliegtuigen verboden om in de nacht van vrijdag op zaterdag, tussen 1.00 uur en 6.00 uur, en in de nachten van zaterdag op zondag en van zondag op maandag, tussen 00.00 uur en 6.00 uur, op te stijgen.

Voorts wordt er ook een beperking van het aantal nachtvluchten opgelegd. Vanaf 2009 daalt het aantal jaarlijkse slots tussen 23.00 uur en 6.00 uur van 25.000 naar 16.000 (waarvan maximum 5.000 vertrekkende vliegtuigen). "Om de niet-naleving van de toegekende slots te voorkomen, werden specifieke strafrechtelijke en administratieve boetes opgenomen in de wet", luidt het in het persbericht van Schouppe.

Windrichting
De staatssecretaris voor Mobiliteit meldt ook dat het bestaande spreidingsplan voor de luchthaven van Zaventem wordt opgeheven. De banen zullen tegen de dominante windrichting in preferentieel worden gebruikt. "Die dominante windrichting is de westenwind", verduidelijkt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe.

Bij verandering van windrichting worden beter geschikte banen gebruikt. Belgocontrol zal de meest geschikte configuratie kiezen. Na de invoering van het nieuwe preferentiële baangebruik, zal een werkgroep de vliegroutes bestuderen, met als doel de concentratie van geluidshinder te vermijden.

Daluren
Met uitzondering van de daluren in het weekend, wordt er bij dominante westenwind tussen 6.00 uur en 23.00 uur opgestegen vanaf 25R en geland op 25R en 25L. Tijdens daluren in het weekend wordt bij voorkeur opgestegen vanaf 25R/20 en geland op 25R en 25L. Tijdens de nachten van maandag tot vrijdag, zal afhankelijk van de bestemming worden opgestegen op de banen 25R/20.

Internationale experten zullen bovendien een studie uitvoeren over de toe te passen windnormen en hun impact op veiligheid, capaciteit, gebruik van banen en geluidshinder. Die resultaten moeten in september 2009 aan de ministerraad worden voorgelegd.

Ook verbod overdag
Om belangrijke geluidspieken te voorkomen, wordt het geldende geluidsquotasysteem voor de nacht uitgebreid tot de dag- en avondperiode. 's Nachts worden de geluidsquota bovendien verstrengd, zodat gebruik van grote en lawaaierige vrachtvliegtuigen wordt uitgesloten. Het gebruik van oudere en lawaaierige toestellen zal ook overdag worden verboden. De nieuwe quota worden vanaf de zomer 2009 geleidelijk opgelegd. "Brussel-Nationaal wordt dan één van de strengste luchthavens in Europa op gebied van geluidsquota", luidt het.

Volgens Schouppe vormt dit akkoord "een eerste, belangrijke stap naar de oplossing van het probleem van de geluidshinder rond de luchthaven van Brussel-Nationaal. Er wordt voor alle omwonenden een duidelijke vooruitgang geboekt."

Rekening houdend met de verwachte groei van het luchtverkeer tegen 2020 zou het geheel van de maatregelen het aantal personen dat blootgesteld wordt aan 50 db (A) Lnight (geluidsbelastingsindicator voor slaapverstoringen tussen 23.00 uur en 7.00 uur) met 25 procent verminderen. Het aantal personen blootgesteld aan 55 db (A) Lden (geluidsbelastingsindicator voor de volledige dag) zou met 7 procent dalen. (belga/adv)