10:26:05

Newsflash

Newsflashes
steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventemaerial_photo zaventem_landing zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel_kappel controletoren belgocontrol zaventem
"Zaventem moet ook baan 20/02 gebruiken" PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws
Geschreven door Hans - WebMaster   
vrijdag 28 november 2008 21:57
De Raad van State erkent dat de overheid bevoegd is om over concentratie of spreiding van vluchten boven Zaventem te beslissen, maar ze moet hierbij objectieve criteria hanteren. Zowel bij concentratie als spreiding moet ook baan 20/02 verplicht gebruikt worden. Dat leidt de actiegroep Daedalus, die de bewoners van de noordrand verdedigt, af uit het arrest dat de Raad zopas velde.

De Raad van State heeft onlangs het verzoek verworpen van de omwonenden van de Oostrand en de Brusselse gemeente Sint-Pieters-Woluwe om het spreidingsplan voor de luchthaven van Zaventem te vernietigen. De Raad verwierp ook het verzoek van de bewoners van de Noordrand over het preferentiƫle baangebruik op zaterdagen.
Billijke spreiding
"De uitspraak schrikt het zuidelijke landsgedeelte op. Baan 20/02 is gelegen in het dunst bevolkte gebied rond de luchthaven. Het is de eerst aangelegde baan, voortdurend in gebruik geweest, langer dan de meeste Europese banen en met een hellingsgraad van minder dan 1 procent. Volgens de verenigde kamers van de Raad van State moet ze gebruikt kunnen worden in het kader van een billijke spreiding", aldus Daedalus.

De Noordrand wilde de nietigverklaring van het verplichte baangebruik van 25R op zaterdag. De Raad van State aanvaardde volgens Daedalus dat "het tijdelijk verder bezwaren van de al overbelaste zone gewettigd was" omwille van het voorlopig verbod dat het Brusselse hof van beroep op 17 maart 2005 uitvaardigde voor het gebruik van baan 02.

Onverantwoord
UBCNA vindt het wegens de veiligheidsrisico's onverantwoord dat in de actuele, moeilijke weersomstandigheden (sneeuw en mist) de baan 02 op de luchthaven van Zaventem nog verder gebruikt wordt om vliegtuigen te laten landen. UBCNA is een van de organisaties die de belangen van inwoners uit de Oostrand verdedigt in het dossier van de vluchten vanop Zaventem.

De organisatie wijst erop dat die piste korter is dan de 25R (2.987 meter in plaats van 3.638 meter) en ook minder goed uitgerust is met elektronische instrumenten om de vliegtuigen te leiden. Bovendien is er de kruising met de piste 07 die wegens de beperkte zichtbaarheid gevaarlijk is. UBCNA wijst tot slot nog op onder meer de aanwezigheid van een belangrijk obstakel (treinsporen) bij het naderen van de luchthaven. (belga/adv)