03:51:22

Newsflash

Newsflashes
controletoren belgocontrol zaventem zaventem_luchthaven1 zaventemaerial_photo steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_landing steenokkerzeel_kappel
Onze vliegtuigen kunnen op Zaventem niet renderen' (Nieuwsblad) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws algemeen
Geschreven door WebMaster   
vrijdag 08 mei 2009 21:16

Cargo B wil naar Luik verhuizen door te strenge geluidsnormen

Enkele bemerkingen : Is het niet eerder een kwestie van luchthavenkosten? Of is het weer een manier om actiecomités in diskrediet te brengen?

Het Nieuwsblad 8.5.2009

ZAVENTEM - Vrachtluchtvaartmaatschappij CargoB wil de luchthaven van Zaventem verlaten en verhuizen naar Luik Bierset. De geluidsnormen 'snachts zijn te streng.

CargoB Airlines heeft gisteren bekendgemaakt dat het de luchthaven van Zaventem wil inruilen voor de luchthaven van Luik. De geluidsnormen in Zaventem zouden te streng zijn om het bedrijf rendabel te houden. Het bedrijf heeft een veertigtal piloten en een twintigtal administratieve personeelsleden. CargoB is de enige vrachtluchtvaartmaatschappij met Belgische roots die nog op Zaventem vliegt.

Robert Kuijpers, CEO van CargoB: 'We hebben net een nieuw vliegtuig in gebruik en binnenkort wordt er een tweede geleverd. Die vliegtuigen zijn ultramodern, maar ook vrij duur. Dus we moeten ze optimaal kunnen gebruiken en dat is onmogelijk in Zaventem door de beperkingen in verband met nachtvluchten. Daarom zijn we gesprekken begonnen met de luchthaven van Luik.'

'In Zaventem mogen we tussen 21 en 6uur niet vliegen en dat betekent dat onze vliegtuigen niet optimaal kunnen renderen. In principe vliegen we 'snachts niet, maar het komt af en toe toch eens voor dat een vliegtuig dat rond 20uur in Zaventem moest landen met twee uur vertraging moest vertrekken. Omdat we na 21uur niet meer mogen landen, wordt die vertraging van aanvankelijk twee uur een vertraging van meer dan tienuur. Dat kost natuurlijk handenvol geld.'

Alle werknemers van CargoB mogen mee verhuizen naar Luik. 'Ik denk dat vrijwel iedereen mee wil verhuizen, als de plannen doorgaan. De meeste personeelsleden wonen toch ergens tussen Brussel en Luik. Misschien dat er één of twee mensen zijn die niet willen verhuizen, maar de meesten zijn zo gepassioneerd door luchtvaart dat ze het niet erg vinden om ergens anders te werken.'

'Ik denk dat we ten vroegste midden dit jaar kunnen verhuizen, maar er is nog niks definitief beslist. De gesprekken met de luchthaven van Luik zijn nog volop aan de gang.'

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) stelt dat via een uitzonderingsmaatregel tot vijfhonderd nachtvluchten per jaar uitgevoerd mogen worden. 'Maar dat aantal moet worden gedeeld met nog een aantal bedrijven', zegt Kuijpers. 'Er staan helemaal geen garanties op papier dat we bij vertragingen 'snachts zullen mogen landen. Die tegemoetkoming biedt niet voldoende zekerheid.'

Ook Vlaams minister van Economie Patricia Ceysens (Open VLD) heeft gisteren een gesprek gehad met de verantwoordelijken van CargoB om zich te vergewissen van de beweegredenen van CargoB.

De werknemers zelf reageerden veeleer gelaten. 'Zo lang er niets beslist is, is het nog geen tijd om te reageren', klinkt het. Ook bij vrachtafhandelaar AviaPartner was men niet bereikbaar voor commentaar.

De Limburgse gemeente Riemst heeft het Waalse Gewest en de luchthaven van Luik al voor de rechter gedaagd om een einde te maken aan de nachtvluchten.

 Wim Troch