18:33:06

Newsflash

Newsflashes
controletoren belgocontrol zaventem steenokkerzeel_kappel zaventem_luchthaven1 zaventem_landing zaventemaerial_photo steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1
Onverwacht akkoord over vliegtuiglawaai (Standaard) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws
Geschreven door WebMaster   
zaterdag 27 februari 2010 15:54

BRUSSEL - De belaagde Etienne Schouppe krijgt lof. De Noordrand ziet voor iedereen verbetering — behalve voor de Noordrand.

Voorzichtigheid is geboden, gelet op de geladenheid van het dossier, maar er is een politiek akkoord over de aanpak van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem. Exact tien jaar nadat de hel losbarstte over de nachtvluchten is er in de federale regering overeenstemming over een voorstel van staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V).
De belangrijkste elementen uit het akkoord zijn een harmonisatie van de windnormen en een verschuiving van enkele vliegroutes. Zo wordt de kanaalroute over Brussel meer gebruikt en worden de vliegtuigen die na het opstijgen een bocht naar links boven Brussel nemen, beter gespreid. Het geheel wordt verankerd in een wet die toekomstige wijzigingen aan procedures onderwerpt.

Het voorstel zou op applaus onthaald zijn door alle ministers. Ook bij het CDH en de MR klonk er lof. En dat voor een staatssecretaris die begin deze week onder vuur lag naar aanleiding van de treinramp in Buizingen.

Premier Yves Leterme (CD&V) prees het ‘puike werk' van zijn staatssecretaris. Hij ziet in het akkoord een evenwicht tussen de verzuchtingen van de omwonenden enerzijds en de luchthaven met haar bedrijven anderzijds.

Het akkoord kwam er totaal onverwacht, zonder vervelende lekken en mediastormen vooraf, wat ook al opmerkelijk is.

De Actie Noordrand is teleurgesteld. De actiegroep ziet in het plan ‘goeie principes die toegepast worden op alle regio's behalve de Noordrand'. ‘Wij behouden de vluchten die naar het zuiden moeten, maar onnodig via het noorden omgeleid worden. Deze aberratie botst met de gehanteerde criteria van veiligheid, capaciteit, economie en ecologie.'

De Ubcna, de actiegroep uit Brussel en de Oostrand, betreurt dat er geen plafond op dagvluchten komt en dat het landen op baan 02 niet beperkt wordt.

De luchthavenexploitant Brussels Airport Company en het bedrijfsleven reageerden positief. Zij snakten naar een stabiel, rechtszeker kader.

Bron : De Standaard

Laatst aangepast op zondag 28 februari 2010 15:59