18:29:42

Newsflash

Newsflashes
steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 steenokkerzeel_kappel controletoren belgocontrol zaventem zaventem_landing zaventemaerial_photo zaventem_luchthaven1
Wordt het stil rond het vliegtuiglawaai? (Standaard) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws
Geschreven door WebMaster   
zaterdag 27 februari 2010 15:57

BRUSSEL - Een zoveelste plan voor de geluidshinder van vliegtuigen. Zal het deze keer peis en vree brengen rond Zaventem? De politici in de federale regering zijn alvast in hun nopjes.

Wat kwam er gisteren uit de lucht vallen: een politiek akkoord over de geluidshinder rond Zaventem. En dat tien jaar nadat het gerommel over de nachtvluchten onder paars-groen losbarstte.

Zal het akkoord van 2010 duurzaam blijken? Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) denkt van wel, premier Yves Leterme ook. En als we op de positieve reacties uit Franstalige hoek mogen voortgaan (Joƫlle Milquet, Charles Michel) ziet het er goed uit. Het waren de Franstalige partijen die luchthavenplannen maakten of kraakten. Het compromis kon er komen, zeggen de regeringsbronnen, door anderhalf jaar discreet werk buiten de schijnwerpers en door het hanteren van objectieve gegevens. Het geladen dossier stond de afgelopen jaren stijf van de emoties en de politiekcommunautaire spanning.

Wat houdt het akkoord in? Een overzicht.

Vliegroutes

Tijdens het weekend wordt de route 'Chabert', die dwars over Brussel gaat, vervangen door de kanaalroute, over het kanaal van Willebroek. Daar wonen minder mensen. De uitwaaierende routes over de Ring in de noordrand worden meer geconcentreerd.

Vliegtuigen die opstijgen van de startbaan 25R en een bocht naar links nemen worden beter gespreid. Een deel zal verder doorvliegen boven Brussel.

Ook de zwaardere toestellen met oostelijke bestemming zullen eerst de kanaalroute volgen en dan pas naar bestemming afbuigen. Die met een westelijke bestemming zullen de kanaalroute in plaats van de Ring volgen.

Als er richting Leuven opgestegen wordt, zal er in de niet-bebouwde corridor gevlogen worden tot voorbij Leuven.

Windnormen

Van het vaste baangebruik wordt afgeweken als de wind daartoe dwingt. Zoals bekend moeten vliegtuigen tegen de wind opstijgen en landen. De grenzen van de windsnelheid liggen in windnormen vast. Tot dusver waren er afwijkende normen per startbaan, wat niet echt eerlijk was.

Het Duitse studiebureau Airsight maakte een analyse van de toestand op Zaventem. Zij suggereren een windnorm van 5 knopen rugwind voor elke baan. De regering maakt daar 7 knopen rugwind van, met een tolerantie van 2 knopen, wat soepeler heet. De gewijzigde windnormen zouden een verschuiving van 0,2 procent van de vliegbewegingen betekenen.

Verankerd in wet

Alle beslissingen worden verankerd in een wet. Die bepaalt dat veranderingen aan de vliegprocedures vaste procedures moeten doorlopen en getoetst moeten worden op de effecten op veiligheid, leefmilieu en capaciteit.

Die wet lijkt naar de geest op wat Schouppes voorganger Renaat Landuyt (SP.A) uitgedokterd had. Maar nu is hij een feit.

Eerdere beslissingen worden eveneens opgenomen in de wet. De beperking tot 16.000 nachtvluchten per jaar en de restricties op de vliegtuigtypes overdag via het systeem van de quota counts. Dat weert onder meer de oude Boeing 747's.

Hoeveel en welke mensen zullen nu minder hinder ondervinden? Staatssecretaris Schouppe kon het gisteren niet zeggen. En hoe zat het nu met de Brusselse geluidsnormen? Schouppe denkt dat de vliegtuigen die normen steeds minder schenden door de quota counts.

Er is nog geen overleg geweest met de gewesten. Om werkbaar te zijn zou er een samenwerkingsakkoord over Zaventem moeten komen.

Bron : De Standaard