18:31:44

Newsflash

Newsflashes
steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_luchthaven1 zaventemaerial_photo steenokkerzeel_kappel zaventem_landing controletoren belgocontrol zaventem
Vliegroutes en geluidsnormen eindelijk in een wet gegoten (HLN) PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws
Geschreven door WebMaster   
vrijdag 26 februari 2010 16:31

De ministerraad heeft een definitief akkoord bereikt over de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem. Bedoeling is dat onder meer de vluchtprocedures, het baangebruik en de geluidsnormen voor vliegtuigen in een wet worden verankerd. Dat moet zowel de omwonenden als de verschillende overheden rechtszekerheid bieden. Volgens premier Yves Leterme en staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe zal de geluidshinder voor de omwonenden afnemen. De geluidshinder rond Zaventem zorgt al jaren voor verhitte debatten en juridisch getouwtrek. Het akkoord dat vandaag werd bereikt, moet volgens de regering een einde stellen aan tien jaar discussie en onduidelijkheid. "Dit komt zowel de economische slagkracht van het land als de leefkwaliteit ten goede", stelde premier Yves Leterme op een persconferentie na afloop van de ministerraad. De rechtszekerheid komt er omdat alle aspecten van het dossier voortaan in de wet zullen staan. Dat is ook het geval voor de maatregelen die de regering het voorbije jaar al nam.

Prullenmand
Leterme I gooide eind 2008 - nota bene op de dag dat de regering viel - het bestaande spreidingsplan al in de prullenmand en zorgde voor een ander gebruik van de pistes op de nationale luchthaven. Eind januari 2009 legde een KB dan een beperking van de nachtvluchten op. Er mogen nog maximaal 16.000 nachtvluchten per jaar worden uitgevoerd, waarvan 5.000 opstijgende. In april volgde een besluit dat het principe van de stille weekendnachten invoerde. Sinds eind oktober mogen in de nacht van vrijdag op zaterdag geen vliegtuigen meer opstijgen tussen 1 en 6 uur en tijdens de andere twee weekendnachten tussen 0 en 6 uur. Tot slot voerde Schouppe in augustus vorig jaar strengere geluidsquota in voor vliegtuigen.

Vluchtroutes
Nieuw in het akkoord zijn de regels rond vluchtroutes en vliegprocedures. Wat de vluchtroutes betreft, stelde een werkgroep een lijst op met twaalf wijzigingen aan de bestaande situatie. Zo worden de opstijgroutes vanaf baan 25R richting zuidoosten aangepast om voor meer spreiding te zorgen. Ook de opstijgroutes vanaf baan 07R richting het zuidoosten worden gewijzigd. Op die manier worden dichtbevolkte gebieden minder overvlogen. De route-Chabert wordt tijdens het weekend vervangen door de Kanaalroute voor vluchten richting Chièvres. Voor vrachtvliegtuigen gebeurt hetzelfde voor vluchten richting Chièvres en Huldenberg. Daarnaast wordt de vluchtroute over de Brusselse ring preciezer vastgesteld. Schouppe wees er vandaag op dat de aanpassingen van de routes een wijziging vergden van het civiele en militaire luchtruim. Voor sommige aanpassingen moet Belgocontrol overigens zijn procedures veranderen.

Windnormen
Een ander luik uit het akkoord bepaalt dat op alle preferentiële banen voortaan dezelfde windnormen zullen worden gebruikt. Nu gelden nog verschillende normen voor de verschillende pistes, waardoor de indruk kan worden gewekt dat er - eventueel op basis van politieke overwegingen - arbitraire keuzes worden gemaakt. In de toekomst zullen dus dezelfde normen worden gebruikt op alle banen en wordt alles dus geobjectiveerd, stelde Schouppe. In uitzonderlijke gevallen zal nog voor een andere baan kunnen worden gekozen: wanneer de rugwind en de zijwind respectievelijk meer dan 7 en 15 knopen bedraagt. De verschuivingen zullen echter minimaal zijn, garandeerde het CD&V-regeringslid, die het had over maximaal 0,2 procent.

Discretie
De ministerraad keude vandaag het wettelijke kader voor de luchthaven in eerste lezing goed. Elke wijziging zal ook via een geijkte procedure moeten verlopen. Schouppe bedankte expliciet de vicepremiers, die er het voorbije anderhalf jaar voor gezorgd hebben dat de onderhandelingen in alle discretie konden verlopen.

In dergelijk gevoelig dossier is dit zeer belangrijk, luidde het. (belga/adb/lpb)

Bron : HLN