18:25:55

Newsflash

Newsflashes
controletoren belgocontrol zaventem steenokkerzeel_kappel zaventem_landing zaventemaerial_photo zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1
'Groene landing' beperkt overlast PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws algemeen
Geschreven door WebMaster   
donderdag 22 maart 2012 21:23

STEENOKKERZEEL - Belgocontrol, Brussels Airlines en Brussels Airport hebben samen een nieuwe milieuvriendelijke landingstechniek ontwikkeld. Die leidt tot minder brandstofverbruik, minder uitstoot en zelfs minder lawaai.

Belgocontrol, Brussels Airlines en Brussels Airport vormden in het najaar van 2010 een consortium ('B3') dat als uitdaging had een procedure te ontwikkelen en te testen die het aantal groene naderingen moest verhogen.

Een groene nadering, in luchtvaartjargon 'Continuous Descent Operation' (CDO), bestaat erin dat een naderend vliegtuig volgens een continu verticaal profiel daalt en hierbij minimaal motorvermogen gebruikt. De geteste procedure houdt in dat, op momenten dat de verkeerssituatie een 'CDO' toelaat, de luchtverkeersleiders de piloten hiervoor aangepaste informatie verstrekken. De luchtverkeersleiding bezorgt dan met name de nog te vliegen afstand en laat van op een welbepaalde hoogte (gemiddeld 3.500meter) de piloot de vrijheid om zelf het optimale punt voor het inzetten van de daling te bepalen en daarna in één vloeiende beweging de landingsbaan te naderen. Uit die testen blijkt nu dat bij een groene landing de gevolgen voor mens en milieu minder schadelijk zijn.

9 procent

Tijdens de testperiode kon voor 9procent van de deelnemende vluchten de nieuwe procedure worden toegepast. Het vergt immers een grote coördinatie van alle deelnemers. Bovendien moet men altijd rekening houden met de afstand in tijd en afstand tussen twee landende toestellen. In totaal ging het om meer dan 3.000vluchten.

Indien vandaag 9procent van alle vliegtuignaderingen op Brussels Airport volgens een Continuous Descent Operation-patroon verloopt, dan zou dit een CO2-vermindering van minstens 1.806ton opleveren en een brandstofbesparing van 550ton. De geluidsoverlast in de zone op meer dan 15kilometer van de luchthaven zou met 2 à 3decibel afnemen.

De volgende stap is de groene landingstechniek in de officiële procedures te publiceren zodat deze werkwijze op korte termijn mogelijk wordt voor alle maatschappijen die naar Brussels Airport vliegen. Dit uiteraard op tijdstippen dat het vliegverkeer dit toelaat.

Verantwoordelijkheid

'We beseffen als Belgische luchtvaartspelers dat we een rol te spelen hebben in het milieudebat', zeggen de B3-initiatiefnemers (Belgocontrol, Brussels Airlines, Brussels Airport). 'Wij hebben met dit project onze verantwoordelijkheid opgenomen en we zijn zeker bereid om verder te werken, zodat we het luchtverkeer in ons land nog groener kunnen maken.'