18:24:43

Newsflash

Newsflashes
zaventemaerial_photo controletoren belgocontrol zaventem steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_landing zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel_kappel
Zaventem plant forse uitbreiding PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws
Geschreven door WebMaster   
woensdag 16 november 2016 20:16

Brussels Airport zal stevig uitbreiden. Dat blijkt uit het jongste strategisch plan. Een van de scenario ’s is een verlenging van de piste 25L. ‘Dit betekent vooral extra geluidshinder voor de Vlaamse Oostrand.’

 

 

De uitbater van de luchthaven, Brussels Airport Company (BAC), hoopt de komende jaren veel extra trafiek naar Zaventem te halen. Dat schrijft Het Nieuwsblad vandaag.

Knopen zijn er nog niet doorgehakt, maar een van de meest spectaculaire scenario’s zou de verlenging zijn van de piste 25L en de komst van een nieuw bedrijvenpark.

Advertentie

Momenteel plaatst BAC de laatste punten en komma’s in haar Strategisch plan 2040 waarbij Zaventem een flink stuk groter wordt. ‘BAC heeft nog geen beslissingen genomen, het plan bevat verschillende scenario’s. Het ene is al indrukwekkender dan het andere’, meldt een gezaghebbende bron.

Langste baan in Europa

Het meest in het oog springende is de mogelijke verlenging van de piste 25 L met 800 meter. Daardoor zal die piste – die vooral een landingspiste is – vaker gebruikt worden om op te stijgen.

De piste zou zich dankzij de verlenging uitstrekken over wel 4 kilometer, en wordt meteen één van de langste van Europa. BAC wil zo meer trafiek naar de luchthaven halen. ‘Tot de helft meer bewegingen’, zegt de bron.

Plan B

Of die superpiste er komt, is niet zeker. Het is alvast de optie die de voorkeur van BAC wegdraagt, maar omdat ze mogelijk op heel wat weerstand zal botsen is er een terugvalpositie.

Dat ‘plan B’ behelst alleen een extra taxibaan naast de bestaande piste. Met als groot nadeel dat de na te streven verdubbeling van de trafiek dan zeker niet gehaald wordt.

Vlakbij de piste 25L wil BAC nog een bedrijvenpark, best met een extra oprit naar de E40 langs Kortenberg.

Van de militaire luchthaven is geen sprake meer in het Strategisch plan. Niet belicht door BAC of verhuisd? Dat is niet duidelijk.

De schepencolleges van de verschillende gemeenten zouden eerstdaags als eersten worden uitgenodigd om een toelichting te krijgen over ‘2040’.

‘Dat klopt’, zegt burgemeester Jean-Pierre De Groef (SP.A) van Machelen. ‘Deze week zou BAC de schepen­colleges bij zich roepen. Maar ik en mijn collega’s hebben tot nu geen ­uitnodiging ontvangen. We zijn alvast benieuwd naar de details’.

Niet boven Brussel

Schepen Bart Nevens (N-VA) van Kortenberg maakt zich zorgen. ‘De verlenging van die piste is iets dat om de zo veel jaren terugkomt. Maar voor ons is dat is een No pasaran. Het zou het dorp Erps-Kwerps onleefbaar maken’.

Door de piste naar het oosten op te trekken hoopt BAC dat de vliegtuigen helemaal niet meer of toch zo weinig mogelijk over het Brusselse Gewest moeten. Daar gelden strenge geluidsnormen.

‘Alle last komt zo op Vlaamse Rand terecht. Brussel wordt geheel ontzien. Een oneerlijke situatie’, zegt Nevens.

Vier decibel extra

Volgens berekeningen uit het plan zouden de directe omwonenden tot vier decibel extra geluidshinder ­krijgen. Maar door de extra trafiek en de extra mogelijkheden om in ­meerdere richtingen te landen en op te stijgen zeggen actiegroepen dat er bijkomende geluidshinder zou zijn voor om en bij 100.000 Vlamingen ten oosten van Brussel.

Marc Descheemaecker, de voorzitter van de raad van bestuur van BAC, wilde gisteren geen reactie kwijt, niet over het plan en niet over de details ervan. ‘Geen commentaar’, klonk het.

Laatst aangepast op woensdag 16 november 2016 20:20