18:49:40

Newsflash

Newsflashes
zaventemaerial_photo steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 steenokkerzeel_kappel controletoren belgocontrol zaventem zaventem_landing zaventem_luchthaven1
Boeing bouwt voor eind 2008 toch vrachtversie van 777 (+65 ton) : alternatief voor MD11? (De Morgen) PDF Afdrukken E-mailadres
Vliegtuigconstructeurs
Geschreven door WebMaster   
woensdag 17 november 2004 20:50
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing gaat eind 2008 een vrachtversie van zijn nieuwste toestel 777 op de markt brengen. Het zal het grootste tweemotorige vrachtvliegtuig ter wereld zijn, met een laadcapaciteit van 101 ton en een vliegbereik van meer dan 9.600 kilometer.
De 777 werd tijdens de onderhandelingen over de uitbreiding van koeriersbedrijf DHL vaak genoemd als een toekomstig alternatief voor de McDonnell Douglas MD11. Dat is een groot intercontinentaal vliegtuig dat nu door tal van koeriersbedrijven over de hele wereld gebruikt wordt.
Volgens DHL was de uitbouw van een intercontinentaal verdeelcentrum op de luchthaven van Zaventem niet mogelijk omdat de Belgische regeringen maar vier nachtvluchten wilden toestaan met de MD11, terwijl het koerierbedrijf er naar eigen zeggen minstens zestien nodig had. De regering stelde daarom voor de MD11 op termijn te vervangen door de Boeing 777. Maar DHL wilde geen afspraken maken "op basis van een toestel dat misschien nooit zal bestaan".
De 777 komt er echter wel degelijk.
Toch zal dat niet veel veranderen aan de huidige situatie van DHL op Zaventem. De Duitse directie van het bedrijf besliste intussen al dat het zijn intercontinentale verdeelcentrum gaat bouwen in het Duitse Leipzig. De 'hub' van DHL op Zaventem wordt vanaf 2007 afgebouwd tot een regionaal verdeelcentrum, wat op termijn 1.700 banen zal kosten. Het lijkt er niet op dat DHL op die beslissing zal terugkomen.
Boeing denkt alvast dat de 777 een doorslaand succes zal worden. Het bedrijf heeft al tal van vliegtuigen geleverd aan belangrijke vrachtmaatschappijen. De grote Boeing 747-400 alleen al is goed voor de helft van de luchtvrachtcapaciteit ter wereld. Boeing voorspelt dat vrachtvliegtuigen met een capaciteit van 65 ton of meer, zoals de 777, een marktaandeel van 31 procent zullen hebben tegen 2023.


Zone-S : QC is niet bekend !!
 
Laatst aangepast op donderdag 10 maart 2005 23:02