18:50:50

Newsflash

Newsflashes
zaventemaerial_photo controletoren belgocontrol zaventem steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventem_landing zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel_kappel
Luxecruise met vleugels (Het Nieuwsblad) PDF Afdrukken E-mailadres
Vliegtuigconstructeurs
Geschreven door WebMaster   
zaterdag 17 januari 2004 00:00


Wat we nu al weten, is dat de A380 een gigantisch toestel is. De spanwijdte is bijna even groot als de lengte van een voetbalveld. Er zijn twee dekken en vier gangen. In principe kan de A380 plaats bieden aan 850 mensen, maar volgens Airbus zullen de meeste luchtvaartmaatschappijen daarvan slechts 550 gebruiken. Kwestie van de passagiers een beetje beenruimte te gunnen. En meer: zo wordt gedacht aan badkamers, een bar, een casino en een fitnesszaal. Een vlucht met de Airbus A380 moet het vliegende equivalent van een luxecruise vormen.

Luchtvaartoorlog

De nieuwe Airbus is meer dan zomaar een nieuw type vliegtuig. Het is het symbool bij uitstek van een dreigende luchtvaartoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten. Met de A380 hoopt Europa definitief afstand te nemen van grote concurrent Boeing. Europa en de VS beschuldigen er elkaar ook van illegale subsidies te geven aan hun respectievelijke maatschappijen.

Met de bouw van het gigantische toestel volgt Airbus een heel andere strategie dan Boeing. De Europese vliegtuigbouwer gaat voluit voor grote jumbojets die intercontinentale vluchten maken met zoveel mogelijk passagiers aan boord. Boeing daarentegen werkt volop aan de kleinere, zuinigere 7E7, die plaats biedt aan ,,slechts'' driehonderd passagiers. Sommige luchtvaartdeskundigen zijn er namelijk van overtuigd dat er geen toekomst meer is voor grote passagiersvliegtuigen. ,,Wat heb ik er nu aan om in een vliegtuig te zitten met vijfhonderd andere passagiers, en een paar uur later op mijn bagage te staan wachten met diezelfde vijfhonderd passagiers'', vraagt Gordon Bethune van Continental Airlines zich af. Bovendien menen critici dat de luchtvaartmaatschappijen verplicht zullen zijn om alle 850 beschikbare plaatsen te gebruiken om de vluchten rendabel te maken. Dus toch geen martini on the rocks bij een spelletje roulette?

Wachten tot 2006

In de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) geloven ze wel in de A380. Van de 149 toestellen die tot nu toe besteld zijn, gaan er veertig naar Emirates, de luchtvaartmaatschappij van de schatrijke oliestaat. Dubai, de hoofdstad van VAE zou dankzij de A380 een belangrijke hub (knooppunt) moeten worden in het vliegverkeer tussen Azië en Amerika.

Om de A380 aan te kunnen, moeten verschillende luchthavens hun start- en landingsbanen verstevigen. Zo heeft Virgin de levering van de toestellen met 18 maanden uitgesteld, voornamelijk omdat de luchthaven van Los Angeles er nog niet klaar voor is. En dat er zoveel passagiers mee kunnen, heeft ook nadelen, zoals langere wachttijden aan de check-in en de douane.

De eerste testvlucht van het nieuwe reuzenkind van Airbus is gepland voor maart. Passagiers moeten nog wachten tot 2006. Dan zet Singapore Airlines de A380 in voor een vlucht tussen Singapore en Londen. (GJDV)

Wie de onthulling van de eerste Airbus A380 live wil meemaken, surft morgen naar http:///www.airbus.com

{mosimage} In het Franse Toulouse wordt morgen eindelijk de Airbus A380 voorgesteld, het  reusachtige passagiersvliegtuig dat alle andere toestellen moet overvleugelen. Liefst 550, en als het moet zelfs 1.000, passagiers kunnen in alle comfort met de dubbeldekker meevliegen. Maar niet alle luchtvaartdeskundigen zien de toekomst van deze vliegende reus rooskleurig in. De onthulling van de A380 gaat gepaard met een prestigieuze plechtigheid die onder andere wordt bijgewoond door de Franse president Chirac, de Britse pemier Blair en meer dan vijfduizend andere gasten. Om 11 uur stipt wordt het gordijn in de gigantische hangar weggetrokken en weten we hoe het grootste passagiersvliegtuig ter wereld eruit ziet.

 

 

Laatst aangepast op zaterdag 26 april 2008 20:57