01:52:35

Newsflash

Newsflashes
steenokkerzeel_kappel zaventem_luchthaven1 controletoren belgocontrol zaventem zaventem_landing steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1 zaventemaerial_photo
Europa overweegt belasting op kerosine (Metro) PDF Afdrukken E-mailadres
Luchtvaartnieuws buitenland
Geschreven door WebMaster   
dinsdag 15 februari 2005 21:44
BRUSSEL De Europese ministers van financiën bespreken deze week de haalbaarheid van een Europese kerosinebelasting.

De opbrengsten van de taks zouden naar ontwikkelingssamenwerking vloeien.
Kerosine wordt in Europa niet belast. Mede daardoor is een vliegtuigticket in vergelijking met een autoreis of een treintrip spotgoedkoop. Maar vliegtuigen zorgen voor grote lasten. De tuigen zijn zware vervuilers en de luchthavens hebben een grote impact op de samenleving. Het idee van een kerosinetaks suddert al enkele jaren. Europa heeft in 2000 gepoogd de belasting wereldwijd in te voeren, maar dat is niet gelukt. Nu willen de vijfentwintig de taks alleen invoeren.
Terwijl de belasting in 2000 als een extra middel om de Kyotodoelstellingen te halen werd voorgesteld, past de kerosinetaks nu in een ander kader.
De ministers van financiën van de G7-landen Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië willen de taks gebruiken om de Derde Wereld te helpen.
Duitsland heeft een eerste ruw ontwerp klaar. Daarin is sprake van een belasting van € 300 per ton kerosine. Een vliegtuigticket zou daardoor € 5 tot € 10 duurder worden.
Maar die cijfers kunnen nog wijzigen. Duitsland wil immers eerst een politiek akkoord bereiken. In de schoot van de Unie is een consensus nodig.
Grote lidstaten zoals Duitsland en Frankrijk zijn pro, maar Ierland -thuisland van prijskraker Ryanair- zou volgens insiders tegen het voorstel zijn en vrezen voor de concurrentiepositie van de maatschappijen.
Werkt de Unie voor 2008 geen belastingsysteem uit, dan zal de luchtvaartfederatie ICAO zelf de spelregels bepalen.
Maar analisten denken dat die slechter zullen zijn.
 «Beleid pakt luchtvaart steeds vaker aan»
GENT «De Bond Beter Leefmilieu is blij met de aanzet», zegt woordvoerder Bram Claeys.
Maar hij plaatst toch enkele kanttekeningen.
Q. Zal de Europese kerosinetaks een impact hebben?
A. Jazeker, hoewel het veel zal afhangen van de grootte van de belasting.
Maar we zijn blij, want de internationale lucht- en scheepvaart zijn de enige transportsectoren die ontsnappen aan belastingen.
Q. Toch heeft u bedenkingen.
A. We zijn meer gewonnen voor een soort emissiehandel in vliegtuigverkeer.
Zo bereik je immers meer resultaat en kan je ook diversifiëren naar de technologie. Milieuonvriendelijke vliegtuigen worden dan zwaarder belast.
Dat het geld van de taks naar ontwikkelingssamenwerking stroomt , wordt in de ngo-wereld niet op applaus ontvangen, heb ik opgevangen. Ze vinden de belasting niet structureel genoeg.
Q. De taks vereist een consensus. Zal die gehaald worden?
A. Dat wordt moeilijk. Maar we merken wel dat luchtvaart in het klimaatbeleid prominenter aanwezig is, zowel bij de Commissie als bij de lidstaten. Vijf jaar geleden was dat niet het geval. Bovendien kunnen de lidstaten nu al unilateraal belastingen op het luchtverkeer heffen en bilaterale taksakkoorden aangaan. (bs)

 
Laatst aangepast op zaterdag 26 april 2008 20:19