02:37:03

Newsflash

Newsflashes
zaventem_luchthaven1 steenokkerzeel_kappel controletoren belgocontrol zaventem zaventemaerial_photo zaventem_landing steenokkerzeel-kasteel-van-ham_1
Hoe stiller de vliegtuigen, hoe meer nachtvluchten (De Standaard) PDF Afdrukken E-mailadres
Luchthavens Belgiƫ
Geschreven door WebMaster   
woensdag 16 maart 2005 00:00

MINISTER PEETERS BESLIST OP 24 APRIL OVER MILIEUVERGUNNING LUCHTHAVEN OOSTENDE 
De Gewestelijke Milieuvergunningcommissie heeft haar advies over een mogelijke milieuvergunning voor de Oostendse luchthaven overgemaakt aan het kabinet van de minister van Leefmilieu Kris Peeters (CD&V). Voor het eerst wordt gewerkt met maximaal toegelaten geluidspieken. Daartegenover staat dat het aantal nachtbewegingen zou mogen toenemen als de vliegtuigen stiller worden. De Vlaamse minister beslist op 24 april.

DE bestendige deputatie van West-Vlaanderen had enige tijd geleden al een milieuvergunning toegekend aan de luchthaven. Maar de Bond Beter Leefmilieu, de werkgroep van omwonenden Wiloo en de luchthaven zelf zijn daartegen in beroep gegaan. Minister Peeters moet nu beslissen over het dossier. Hij won advies in bij de Gewestelijke Milieuvergunningcommissie. Dat advies verschilt grondig van de visie van de provincie West-Vlaanderen.

Er wordt voor het eerst gewerkt met maximaal toegelaten geluidspieken. De commissie stelt voor die lawaaipieken tussen 23 en 6 uur geleidelijk te laten afnemen: van 82 QCmax (Quota Count) tot eind 2009 over 37 QCmax tot eind 2014 en daarna nog slechts 12 QCmax.

Tegelijk met de afname van de lawaaihinder laat de commissie van experten een toename van het aantal landingen en opstijgingen van alsmaar stillere vliegtuigen toe: van 1.232 (3,4 per nacht) tot 2009, over 3.330 (9,1 per nacht) tot 2014, naar 3.750 (10 per nacht) nachtbewegingen vanaf 2015. Hoe stiller de vliegtuigen dus worden, hoe meer nachtbewegingen worden toegelaten.

Volgens de luchthavenmanager Gino Vanspauwen heeft de beperking van het toegelaten geluid bij het landen of opstijgen een enorme invloed op Oostende. ,,Het plafond dat wordt ingesteld, bepaalt welke vliegtuigen niet langer 's nachts mogen landen of vertrekken. Wellicht stelt de commissie voor een geluidspot te maken, waarbij ze bij het verdwijnen van de pieken, meer bewegingen met algemeen aanvaard lawaai toelaat. 82 is lawaaierig, 37 is normaal, 12 is stil, zowat het geluid dat vandaag de dag wordt geproduceerd bij het landen van een passagierstoestel.''

,,Het aantal nachtbewegingen dat nu voorgesteld is, ligt echter laag. Wij zouden er meer beschikbaar willen hebben, zonder ze daarom ook per se te gebruiken. We proberen de nacht sowieso af te bouwen, maar moeten commercieel gezien toch een marge houden'', zegt de manager.

Jacques Denecker van Wiloo blijft kritisch. ,,In elk geval hebben de beroepsprocedures iets losgeweekt. Zo wordt het milieu-effectenrapport teruggefloten. Maar de geluidspieken zakken bij elke stap met ongeveer 5 decibel om pas in 2015 te komen tot het maximaal toegelaten piekniveau dat Zaventem vandaag al heeft.''

Tegen de beslissing van minister Peeters is enkel nog beroep bij de Raad van State mogelijk.

 
Laatst aangepast op maandag 15 mei 2006 22:03